donderdag 23 juni 2016

Een nageaapte kaptrui

Om Timo van een nieuwe trui te voorzien, greep ik naar een groen-grijze zomersweat. Zo'n streepjesstof behoeft niet veel en een simpele V-hals zou mooi staan. En misschien een tof detail aan de mouw om het op te leuken, en het wat Jozefieniger te maken.
Omdat ik niet verder geraakte dan ellebooglappen of een lusje rond de mouw, werd hulplijn Pinterest ingeroepen. Maar iets van een bos en bomen, en vooral eiken dan, maar ik was op zoek naar een kerselaar, het liefst van al in bloei.
Ondertussen dacht ik aan stripe-blocken (zoals met de geweldige stof van Zonen09 al meermaals gedemonstreerd werd), en misschien toch geen zo'n supersimpel truitje. Een kaptrui of zo. Da's altijd scoren, en zo'n streepjesstof, da's toch perfect voor een hoodie.
En toen botste ik op een anderhalf maand oude blogpost van Paspelpoes An. Destijds vond ik haar sweater al helemaal geweldig, en mijn mening is in tussentijd niets veranderd.

Maar een trui namaken - is dat wel moreel? Ik riep manlief erbij, en probeerde uit te vissen wat ik anders wou. Bitter weinig, zo bleek. Het enige waar ik op uitkwam, was hem wat te downgraden. Aan duimsgaten doe ik niet mee, en het kraagje leek me wat te warm. En voor de rest wilde ik alles. Echt alles. In die mate dat ik de stof voor de zakken opnieuw knipte, omdat de lijnen eerst de andere richting uit wezen, en dat toch niet je dat was. Al een geluk voor mijn gemoedsrust dat ik boordstof wilde, dat wel.

Ziehier dus foto's van een heel gelijkaardige trui met een ander kind erin. De enige meerwaarde die ik kan bieden is zijn bijpassende accessoire. Leve doktersbezoekjes.




Ik startte van een raglan-Billie 116 (voor T-shirts kies ik de 116S), maar heb tijdens het knippen de panden een halve cm van de stofvouw gelegd. Ik kreeg schrik voor een te smal truitje, maar die bleek achteraf gezien ongegrond. In de lengte mocht er ook wat bij, zo vond ik toen ik aan het knippen was, en twee cm extra waren een feit. Ik tekende een oversized hoodie met voldoende overlap aan de kraag, zodat ik zeker was dat het  vooraan mooi afgewerkt zou zijn. De middennaad werkte ik af door hem op z'n Engels te stikken.
 En zo'n verstoppertjeskap, da's wel plezant, zo dacht de zoon.


Met de zakken is hij ook tevreden, trouwens.




Mijn God, ik hoop dat dit geen impressie is van mijn kleine Timo binnen tien jaar... Een woord voor deze hoge mate van stoerdoenerij moet nog uitgevonden worden - gelukkig beseft hij het zelf nog niet.

Een streepjesstof behoeft dus niet veel, en een V-hals zou mooi staan.
Maar een streepjesstof is ook heel tof voor een kaptrui. 
Met die streepjes kun je echt alle richtingen uit (hebdem?).

Stof: zomersweat uit het ter ziele gegane Stof & zo!
Patroon: een aangepaste Billie, maar feitelijk gewoon nagetekend van haar

2 opmerkingen:

  1. Heel tof gedaan! Die streepjes en dat groen: zalig! Die boordstof maakt het echt af! Enne, die stoerdoenerij ... herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, echt hé.. Boys will be boys!

    BeantwoordenVerwijderen